Komunitní plánování sociálních služeb Vsetínska

 

KPSS na Vsetínsku

 

Historie KPSS na Vsetínsku

 

Počátky komunitního plánování na Vsetínsku sahají do roku 2003, kdy Rada města dne 18.2. rozhodla o účasti města v programech zaměřených na KPSS. V roce 2004 získal původní nositel projektu o.s. Ledňáček dotaci z MPSV na zavádění procesu komunitního plánování. Výstupem byly výsledky v podobě zmapování terénu poskytovatelů sociálních služeb. Zjistilo se, kdo byl aktivní v rámci pracovních skupin, přičemž některé se vůbec nepodařilo otevřít. Tímto bylo do budoucna eliminováno riziko vytváření pracovních skupin, které by se posléze nebyly schopny scházet či pracovat k dosažení výstupů.

 

Ještě v roce 2004 došlo ke změně realizátora KPSS na Společnost pro komunitní práci Vsetín o.p.s. V roce 2005 se ovšem nepodařilo získat další finanční zdroje na projekt, a tak bylo z financí města pouze zaplaceno tazatelské šetření společnosti Agora CE pro sociální skupinu seniorů a zdravotně postižených. Nicméně výsledky tohoto tazatelského šetření dávají k dispozici spíše obecné trendy ve vývoji vnímání potřebnosti sociálních služeb. Nedávají však k dispozici informace, které by se mohly stát podkladem pro rozhodování orgánů města.

 

V roce 2006 se podařilo Společnosti pro komunitní práci Vsetín získat dotaci z fondů Evropské unie (SROP 3.2) na realizaci projektu KPSS. Celkové náklady činí 2 695 560 Kč. Na první etapu projektu – Analytická fáze – připadá 1.494.025 Kč a potrvá 10 měsíců. Na druhou etapu projektu – Strategická fáze – připadá 1.201.535 Kč a potrvá 12 měsíců. Na úvodním setkání, které proběhlo v říjnu 2006 za účasti metodika z Centra komunitní práce z Ústí nad Labem, došlo k rozdělení přítomných do pracovních skupin, které se budou scházet přibližně jedenkrát měsíčně. Bylo vytvořeno celkem pět pracovních skupin: senioři, osoby se zdravotním postižením, rodina, ohrožené skupiny, etnické menšiny. V pracovních skupinách bude pod vedením metodika probíhat mapování a sběr informací, na jejichž základě bude vytvořen Komunitní plán sociálních služeb rozdělující trh sociálních služeb mezi jednotlivé organizace, které chtějí v dané oblasti působit.

 

Místo realizace projektu

 

Projekt je realizován ve spádové oblasti města Vsetína, kdy poskytovatelé sociálních služeb ve městě Vsetíně mají klientelu také z přilehlých obcí, nebo poskytují sociální služby v přilehlých obcích, čímž kapacitně obsluhují kromě uživatelů z města Vsetína také uživatele z přilehlých obcí. Jedná se tedy o město Vsetín a 3 velké obce z přirozené spádové oblasti Velkokarlovicka, které chtějí poskytovat sociální služby občanům. Jedná se o obce Nový Hrozenkov, Karolinka a Velké Karlovice. Malé obce ležící mezi městem Vsetín a těmito obcemi využívají kapacit v některé z těchto obcí, takže také patří k řešené oblasti, nicméně nevstupují do projektu aktivně na úrovni starostů, kteří tudíž nebudou účastníky koordinačního týmu projektu. Jedná se o zbylých 6 obcí v této hlavní spádové oblasti: Ústí, Janová, Hovězí, Huslenky, Halenkov a Zděchov. Celkem tedy projekt bude řešit problematiku v 10 obcích.

 

Cíle projektu

 

Cílem projektu je v konečném důsledku zvýšit kvalitu života občanů Vsetínska. To nastane díky rozhodnutí orgánů samospráv v rámci zvolené problematiky sociálních služeb na základě informací od občanů, jaké sociální služby v oblasti chtějí využívat nebo by chtěli využívat. Tyto informace se zjišťují v projektu na bázi komunitního plánování sociálních služeb, kdy do rozhodování o optimálním nastavení sociálních služeb zasahují všechny 3 složky triády – zástupci zadavatele, poskytovatelů i uživatelů sociálních služeb. Výstupem je pak adekvátní nabídka služeb a zlepšení kvality života v řešené oblasti pro širší spektrum obyvatel, zejména se však jedná o minority ohrožené sociální exkluzí.

 

Na dosažení co nejkvalitnějších výstupů se podílí celá organizační struktura projektu. Od nejnižší úrovně organizační struktury to je v pracovních skupinách asistent, v koordinační (manažerské) struktuře manažer projektu, v expertní skupině (Sociální komise Rady města Vsetín) pak předseda Sociální komise RM Vsetín a v zastřešující politické skupině pak starosta města předsedající Radě města Vsetína. Hlavní osoba pro dosažení výsledku projektu je manažer projektu, který na realizační úrovni nejvíce spolupracuje s  asistentem projektu a zapracovává podněty z expertního týmu. Pro dosažení větší míry zapojení uživatelů a poskytovatelů sociálních služeb pak v projektu figuruje metodik z Centra komunitní práce Ústí nad Labem, který je k dispozici jako znalec sociální problematiky a také je znalý realizace projektů na komunitní plánování sociálních služeb i z jiných měst.

 

Přínosy projektu

 

Celý projekt je inovativní v přístupu k občanovi, práci s ním a v systematickém zapojení neangažovaných a problematických minorit do dění v řešené oblasti. Dále je inovativní, i co se týče práce mezi jednotlivými poskytovateli při plánování budoucího podílu a rozložení kapacit na trhu se sociálními službami. U uživatelů zapojených do projektu vzrůstá jejich schopnost orientace v sociální problematice v řešené oblasti.

Pro poskytovatele sociálních služeb představuje přidanou hodnotu zmapování terénu pro poskytování různých forem sociálních služeb, vzrůstá též povědomí o jednotlivých poskytovatelích, na základě kterého dochází k zefektivnění činnosti některých poskytovatelů či k přesunu finančních prostředků od zadavatele.

Celkově pak má projekt přidanou hodnotu v efektivním nastavení sociálních služeb v řešené oblasti, v lepším využití zdrojů lidských i finančních, ve zvýšení zapojení cílových skupin obyvatel do komunity a minimalizaci výskytu sociálně patologických jevů v oblasti díky ustanovení pracovní aktivity v jednotlivých skupinách v tomto projektu. Na základě takových ukazatelů se poměřuje celkové zvýšení kvality života  v dané oblasti vzniklé v důsledku tohoto projektu.

 

                                              Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, Ministerstvem pro místní rozvoj a Zlínským krajem

 

© SPKP