KPSS
na Vsetínsku
Historie KPSS na
Vsetínsku
Počátky komunitního
plánování na Vsetínsku sahají do roku 2003, kdy Rada města dne 18.2.
rozhodla o účasti města v programech zaměřených na KPSS. V roce 2004
získal původní nositel projektu o.s. Ledňáček dotaci z MPSV na zavádění
procesu komunitního plánování. Výstupem byly výsledky v podobě zmapování
terénu poskytovatelů sociálních služeb. Zjistilo se, kdo byl aktivní
v rámci pracovních skupin, přičemž některé se vůbec nepodařilo otevřít.
Tímto bylo do budoucna eliminováno riziko vytváření pracovních skupin,
které by se posléze nebyly schopny scházet či pracovat k dosažení výstupů.
Ještě v roce 2004 došlo
ke změně realizátora KPSS na Společnost pro komunitní práci Vsetín o.p.s.
V roce 2005 se ovšem nepodařilo získat další finanční zdroje na projekt, a
tak bylo z financí města pouze zaplaceno tazatelské šetření společnosti
Agora CE pro sociální skupinu seniorů a zdravotně postižených. Nicméně
výsledky tohoto tazatelského šetření dávají k dispozici spíše obecné
trendy ve vývoji vnímání potřebnosti sociálních služeb. Nedávají však
k dispozici informace, které by se mohly stát podkladem pro rozhodování
orgánů města.
V roce 2006 se podařilo
Společnosti pro komunitní práci Vsetín získat dotaci z fondů Evropské unie
(SROP 3.2) na realizaci projektu KPSS. Celkové náklady činí 2 695 560 Kč.
Na první etapu projektu – Analytická fáze – připadá 1.494.025 Kč a potrvá
10 měsíců. Na druhou etapu projektu – Strategická fáze – připadá 1.201.535
Kč a potrvá 12 měsíců. Na úvodním setkání, které proběhlo v říjnu 2006 za
účasti metodika z Centra komunitní práce z Ústí nad Labem, došlo
k rozdělení přítomných do pracovních skupin, které se budou scházet
přibližně jedenkrát měsíčně. Bylo vytvořeno celkem pět pracovních skupin:
senioři, osoby se zdravotním postižením, rodina, ohrožené skupiny, etnické
menšiny. V pracovních skupinách bude pod vedením metodika probíhat
mapování a sběr informací, na jejichž základě bude vytvořen Komunitní plán
sociálních služeb rozdělující trh sociálních služeb mezi jednotlivé
organizace, které chtějí v dané oblasti působit.
Místo realizace
projektu
Projekt je realizován ve
spádové oblasti města Vsetína, kdy poskytovatelé sociálních služeb ve
městě Vsetíně mají klientelu také z přilehlých obcí, nebo poskytují
sociální služby v přilehlých obcích, čímž kapacitně obsluhují kromě
uživatelů z města Vsetína také uživatele z přilehlých obcí. Jedná se tedy
o město Vsetín a 3 velké obce z přirozené spádové oblasti Velkokarlovicka,
které chtějí poskytovat sociální služby občanům. Jedná se o obce Nový
Hrozenkov, Karolinka a Velké Karlovice. Malé obce ležící mezi městem
Vsetín a těmito obcemi využívají kapacit v některé z těchto obcí, takže
také patří k řešené oblasti, nicméně nevstupují do projektu aktivně na
úrovni starostů, kteří tudíž nebudou účastníky koordinačního týmu
projektu. Jedná se o zbylých 6 obcí v této hlavní spádové oblasti: Ústí,
Janová, Hovězí, Huslenky, Halenkov a Zděchov. Celkem tedy projekt bude
řešit problematiku v 10 obcích.
Cíle projektu
Cílem projektu je
v konečném důsledku zvýšit kvalitu života občanů Vsetínska. To nastane
díky rozhodnutí orgánů samospráv v rámci zvolené problematiky sociálních
služeb na základě informací od občanů, jaké sociální služby v oblasti
chtějí využívat nebo by chtěli využívat. Tyto informace se zjišťují
v projektu na bázi komunitního plánování sociálních služeb, kdy do
rozhodování o optimálním nastavení sociálních služeb zasahují všechny 3
složky triády – zástupci zadavatele, poskytovatelů i uživatelů sociálních
služeb. Výstupem je pak adekvátní nabídka služeb a zlepšení kvality života
v řešené oblasti pro širší spektrum obyvatel, zejména se však jedná o
minority ohrožené sociální exkluzí.
Na dosažení co
nejkvalitnějších výstupů se podílí celá organizační struktura projektu. Od
nejnižší úrovně organizační struktury to je v pracovních skupinách
asistent, v koordinační (manažerské) struktuře manažer projektu,
v expertní skupině (Sociální komise Rady města Vsetín) pak předseda
Sociální komise RM Vsetín a v zastřešující politické skupině pak starosta
města předsedající Radě města Vsetína. Hlavní osoba pro dosažení výsledku
projektu je manažer projektu, který na realizační úrovni nejvíce
spolupracuje s asistentem projektu a zapracovává podněty z expertního
týmu. Pro dosažení větší míry zapojení uživatelů a poskytovatelů
sociálních služeb pak v projektu figuruje metodik z Centra komunitní práce
Ústí nad Labem, který je k dispozici jako znalec sociální problematiky a
také je znalý realizace projektů na komunitní plánování sociálních služeb
i z jiných měst.
Přínosy projektu
Celý projekt je
inovativní v přístupu k občanovi, práci s ním a v systematickém zapojení
neangažovaných a problematických minorit do dění v řešené oblasti. Dále je
inovativní, i co se týče práce mezi jednotlivými poskytovateli při
plánování budoucího podílu a rozložení kapacit na trhu se sociálními
službami. U uživatelů zapojených do projektu vzrůstá jejich
schopnost orientace v sociální problematice v řešené oblasti.
Pro poskytovatele
sociálních služeb představuje přidanou hodnotu zmapování terénu pro
poskytování různých forem sociálních služeb, vzrůstá též povědomí o
jednotlivých poskytovatelích, na základě kterého dochází k zefektivnění
činnosti některých poskytovatelů či k přesunu finančních prostředků od
zadavatele.
Celkově pak má projekt
přidanou hodnotu v efektivním nastavení sociálních služeb v řešené
oblasti, v lepším využití zdrojů lidských i finančních, ve zvýšení
zapojení cílových skupin obyvatel do komunity a minimalizaci výskytu
sociálně patologických jevů v oblasti díky ustanovení pracovní aktivity
v jednotlivých skupinách v tomto projektu. Na základě takových ukazatelů
se poměřuje celkové zvýšení kvality života v dané oblasti vzniklé
v důsledku tohoto projektu.
Tento
projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, Ministerstvem pro
místní rozvoj a Zlínským krajem
|